Jak se člověk dostane do registru dlužníků

Při žádosti o půjčku si vás většina poskytovatelů prověří v registru dlužníků, než vaši žádost schválí. Jak se do registru dostanete? Nemusí to být tak těžké a nemusíte být ani chroničtí neplatiči. Jaké registry u nás fungují

Jaké registry u nás fungují

Registrů je u nás několik, pro banky i nebankovní společnosti. K hlavním třem patří Bankovní registr klientských informací (BRKI), Nebankovní registr klientských informací (NRKI) a SOLUS (Sdružení na Ochranu Leasingu a Úvěrů Spotřebitelům).

Informace o platební morálce klientů

K negativnímu záznamu v registru dlužníků mnohdy stačí zapomenout zaplatit účet za telefon, přečerpat běžný účet nebo se opozdit se splátkou za auto. Záznamy v registrech nemusí být pouze negativní, ale jde souhrnně o informace zaznamenávající platební morálku klientů. Pokud platíte bez problémů, bude to taktéž zaznamenáno. Informace využívají jak banky, tak i ostatní finanční společnosti.

Půjčka bez registru - Máte záznam v registru? Nevadí.

Záznam může být i pozitivní

Pokud máte v registru pozitivní záznam, znamená to, že jste vedeni jako zodpovědní klienti, platící řádně své finanční závazky. Pro finanční instituce se stanete vítanými klienty, budete pro ně více důvěryhodní a další půjčky vám budou poskytnuty mnohem snadněji. Informace v registrech pomohou lépe zhodnotit, zda je zvažovaný úvěr v možnostech klienta nebo hrozí předlužení. Je to tedy i jakási ochrana a někdy je lepší, pokud si klient půjčku nevezme, než by se příliš zadlužil a na splátky pak neměl dostatek financí.

Jak je to s negativním záznamem v registru

Pokud nebudete své závazky platit včas nebo je nebudete plnit vůbec, vznikne vám negativní záznam v registru dlužníků. Ten následně může zkomplikovat další žádost o půjčku. Co se týče sdružení SOLUS, k záznamu stačí, pokud máte například nezaplacené účty u poskytovatelů energií a dalších služeb včetně mobilních operátorů.

Délka uchovávání informací

I když své závazky nakonec splníte, nedojde okamžitě k vymazání informací. Data jsou uchovávána po dobu 4 let od ukončení spolupráce klienta s danou institucí. Informace o žádosti o půjčku, ke které nakonec nedošlo, se uchovávají po dobu 1 roku u BRKI a 6 měsíců u NRKI. Úhrada dluhu je u SOLUS zaznamenána po dobu 3 let. Pokud máte dluh u některého poskytovatele služeb, je záznam o něm po roce od úhrady vymazán.


Datum vložení: 29. 9. 2013

© 2018 CENTRÁLNÍ PŮJČKA, SIALINI, spol. s.r.o., všechna práva vyhrazena. Provozovatel

Podmínky použití a ochrana osobních údajů